کد خبر 444970
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۲

تركيه پس از گذشت چهار سال از بحران سوريه سرانجام به صورت مستقيم و رسمي بعضي مناطق اين كشور و همچنين عراق را هدف قرار داد،هر چند مقامات تركيه هدف حملات به سوريه را داعش اعلام كردند اما...

به گزارش مشرق، تركيه پس از گذشت چهار سال از بحران سوريه سرانجام به صورت مستقيم و رسمي بعضي مناطق اين كشور و همچنين عراق را هدف قرار داد، هر چند مقامات تركيه هدف حملات به سوريه را داعش اعلام كردند اما تحليلگران اين اقدام تركيه را واكنشي به پيشروي اخير كردها در شمال سوريه مي‌دانند كه به پايان صلح اردوغان با حزب كارگران كردستان و شروع فصل جديدي از درگيري بين دو طرف منجر خواهد شد.

با پيشروي‌هاي اخير كردها در شمال سوريه پيش بيني مي‌شد دولت تركيه با استفاده از شرايط داخلي پس از انتخابات دست به ماجراجويي نظامي در خاك همسايگان خود بزند. جنگنده‌هاي تركيه مواضع حزب كارگران كردستان (پ.‌ك.‌ك) اواخر شب جمعه در چندين نوبت مواضع پ.ك.ك در عراق و كوهستان‌هاي تركيه را بمباران كردند. بنا بر اعلام مسئولان پ. ك. ك اهداف حملات ارتش تركيه مناطق زاب متينان، كوهستان‌هاي قنديل، منطقه خنيره و كوهستان‌هاي «زاگرس» در مرز تركيه و داخل خاك عراق بوده است. بختيار دوغان سخنگوي حزب كارگران كردستان به خبرگزاري فرانسه گفته است: «جنگنده‌هاي تركيه جمعه شب ساعت ۱۱ به وقت محلي، بمباران مواضع ما در نزديكي مرز را آغاز كردند و اين حملات با آتش سنگين توپخانه زميني همراه شد.» دفتر احمد داووداغلو نخست وزير تركيه روز شنبه با انتشار بيانيه‌اي تأييد كرد كه ارتش تركيه مواضع پ‌.ك.‌ك را هدف قرار داده است. داووداغلو همچنين شخصاً طي يك كنفرانس خبري گفت: «اين عمليات موقتي نيست بلكه ادامه دارد و ارتش تركيه باز هم اين مواضع را هدف قرار خواهد داد. تا زماني كه امنيت تركيه تهديد شود ما براي حفظ ثبات، اين عمليات‌ها را ادامه خواهيم داد.» در پي اقدامات 48 ساعت گذشته آنكارا عليه پ‌.ك.‌ك و داعش، «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزير تركيه در يك كنفرانس خبري حاضر شد. نخست‌وزير تركيه با اشاره به اينكه مسعود بارزاني رئيس اقليم كردستان را در جريان اين حمله قرار داده اظهار داشت: بارزاني از اقدام تركيه حمايت كرده است.

   پايان صلح اردوغان

حملات جنگنده‌هاي تركيه در حالي صورت مي‌گيرد كه دولت مركزي اين كشور از سال 2013 با حزب كارگران كردستان پيمان صلح امضا كرده است. در پي اين حملات حزب كارگران كردستان تركيه به طور يكجانبه مذاكرات صلحي را كه بيش از يك سال است با دولت آنكارا آغاز كرده، ملغي اعلام كرد و به اين ترتيب آتش‌بس ميان دو طرف به صورت رسمي پايان يافته محسوب مي‌شود. با اعلام اين خبر شبه نظاميان پ.ك.ك در كوهستان‌هاي قنديل عراق و در ديگر مناطق هم‌مرز با تركيه به حالت آماده باش درآمده‌اند. زاگرس هيوا، سخنگوي گروه پ.‌ك.‌ك در عراق گفته است حملات ارتش تركيه به معناي پايان آتش‌بس ميان طرفين است.

   بهانه داعش

همزمان با هدف قرار دادن مواضع حزب كارگران كردستان، دولت تركيه اعلام كرد مواضع داعش در شمال سوريه را بمباران كرده است. جنگنده‌هاي ارتش تركيه بامداد جمعه اولين حملات خود را به مواضع داعش انجام دادند و اين حملات توانسته تمامي نقاط تهديد در مرزهاي تركيه و سوريه را از بين ببرد. مولود چاوش‌اوغلو، وزير امور خارجه تركيه نيز گفته است پس از پاكسازي شمال سوريه از نيروهاي گروه دولت اسلامي، اين منطقه به منطقه امني براي آوارگان سوريه تبديل خواهد شد. تركيه در حالي دست به اقدام نظامي عليه داعش در شمال سوريه زده كه بنابر اسناد منتشر شده دولتمردان آنكارا نقش مهمي در قدرت گرفتن اين گروه تروريستي داشته‌اند.

آنكارا همچنين مواضع خود درخصوص مشاركت در ائتلاف تحت رهبري امريكا عليه داعش را تغيير داده و ساعاتي پيش از حمله به مواضع اين گروه در سوريه به امريكا اجازه داد از پايگاه‌هاي هوايي تركيه براي مبارزه با داعش استفاده كند. احمد داووداوغلو، نخست وزير تركيه در اين باره گفت: آنكارا با همكاري همپيمانانش از جمله امريكا اقدامات عليه داعش را گسترش خواهد داد. بعضي ناظران هدف حملات اخير تركيه را كردها اعلام كرده‌اند كه طي چند ماه اخير پيشروي‌هاي قابل توجهي در شمال سوريه عنوان كردند. بنابر گفته تحليلگران «زنگ خطر براي دولت تركيه زماني به صدا در‌آمد كه نيروهاي كرد تحت عنوان «يگان‌هاي مدافع خلق» در اواخر خرداد ماه شهر استراتژيك تل ابيض را از كنترل داعش خارج كردند و موفق شدند دو كانتون جزره و كوباني را از طريق تل ابيض به هم وصل كنند.

پيشروي و قدرت‌گيري نيروهاي كرد يگان‌هاي مدافع خلق در جوار مرزهاي تركيه كه از نظر آنكارا شاخه سوري پ‌.ك.‌ك محسوب مي‌شود و ماهيت تروريستي دارد، يكي از خطرناك‌ترين دستاورد‌هاي سياست‌هاي اشتباه دولت رجب اردوغان در سوريه است، به همين دليل در همان زمان مقامات ترك اعلام كردند در مقابل اين تحولات واكنش نشان خواهند داد.

از سوي ديگر اين اقدام دولت اردوغان در حالي صورت مي‌گيرد كه حزب وي در انتخابات پارلماني اخير نتوانست اكثريت آرا به دست بياورد و مجبور است براي تشكيل دولت جديد با احزاب رقيب ائتلاف كند به همين دليل بعضي تحليلگران پيش‌بيني كرده بودند ممكن است آنكارا دست به ماجراجويي نظامي در كشورهاي همسايه خود بزند. احمد كاظمي كارشناس مسائل تركيه در اواسط تيرماه در گفت‌وگو با روزنامه «جوان» با اشاره به اينكه تركيه بر اثر نتايج انتخابات پارلماني وارد يك دوره «عدم قطعيت سياسي» شده، اظهار داشت: «احتمال دارد حاكميت تركيه از اين فرصت استفاده بكند و اقدامات راديكال‌تري نسبت به گذشته در مورد سوريه اتخاذ كند، ‌چراكه هم اكنون دولتي در تركيه به صورت ثابت وجود ندارد، بنابراين هزينه اين اقدامات متوجه دولت آتي نخواهد بود. اين مسئله ‌خيلي مهمي است و بعضي تحركاتي كه الان در تركيه و در سوريه انجام مي‌دهد نقطه عطف آن كمك نيروهاي اطلاعاتي تركيه به جبهه النصره براي تصرف ادلب بود.»

منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 125
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 63
  • SMM ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    اردوغان پوستت کندس ، حالا سینه خیز و زاری کنان بیا منت کشی ایران برای میانجیگری
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    پ ک ک با داعش هیچ فرقی ندارند هر دو تروریست هستند . پ ک ک حزب جدایی طلب که میخواهند اسراییل دوم در منطقه ما درست کنند که منطقه همیشه در جنگ باشه.پس نباید حمایت بشود . سیاست اردوغان هم در مورد سوریه منطقه رو به این بهران کشانده .مردم ترکیه هیچ کدام راضی به سیاست های اردوغان نیستند
  • سوسان ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    بارزانی از ترسش دیروز به داود اوغلو پیام حمایت داد و پ ک ک رو گروه تروریستی دانست کوردها یک سومشون داعشی هستند یک سوم بارزانی و یک سوم هم پ ک ک یک کلاش برمیدارند میافتند به جان این واون معلوم نیست چیکار میکنند فقط یک کلاش بدین اینها شلیک بکنند
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    دود اتشي كه برافروختي چش خودتو هم كور مي كنه
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    واضح است که نیت ترکیه تنها توقف پیشروی کردها است که پیش از این با هیچ ترفندی موفق به انجام آن نشده بود! داعش فقط ابزار ترکیه است: روزی برای تحت فشار قرار دادن اسد و روی کار آوردن دولتی مطیع نئوعثمانی ها و امروز برای سرکوب کردهایی که نتوانست با محاصره کوبانی و تجهیز داعشی ها آنها را نابود و با دست کم کنترل کند!
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    مشرق عزیز اگر حزب منحله دمکرات یا حزب جنایت کار کومله می شوند کردهای ایران که البته نمی شوند، حزب کارگران کردستان یا پ. ک. ک. می شود کردها در ترکیه که البته نمی شود. به راستی دشمنی با اردوغان این قدر شما را از راستی و درستی دور کرده است. اگر به اسلام و یا اخلاق انسانی پایبند نیستید. لا اقل موازین یک رسانه حرفه ای و معتبر را رعایت کنید. برای حودتان خوب است .
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    به دلیل وجود کوهستان ها و نعمت قاطر جون میدن واسه حملات چریکی و بزن در رویی و قاچاق
  • فرهاد ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    اردوغان این جنگ راشروع کردتادولت رادرحال جنگ به حزب پیروز تحویل بدهد وباعث بهدردسرافتادن دولت جدیدبشود.درواقع به خاطرقدرت به مردم ترکیه خیانت کرد
  • اهوازی ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    در حمله قبلی داعش به عین العرب همین ترکیه با عبور نیروهای پیشمرگه از داخل خاکش جهت محاصره داعش موافقت کرد. ترکیه خیلی خیلی قویتر از آنیست که به باد داعش و پ ک ک بلرزه.
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    سوسان جان تو کوچیکتر و ن ف ه م تر از اونی که در مورد کردها نظر بدی.همه جا خوب و بد داره .یعنی به جز کرها هیچ قومیت دیگه ای تروریست نداره؟رجوی مگه کرده؟
  • بهروز ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    عجب شلم شوربایی شده.
  • مهماندار هواپیما ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    حالا نوبت ترکیه ست تا طعم انفجار و ترور را بچشد همانطور که مردم بدبخت سوریه را سیه روز کرد
  • کرمانشان ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    سوسان اسمه؟؟؟گور پدر بارزانی اما هیچ وقت به کرد نگو ترسو .این دسته بندی ها رو از کجا اوردی؟؟پس ایلام و کرمانشان و کردستان و اذربایجان غربی و خراسان شمابی داعشی هستیم و خبر نداریم؟؟مشرق جان وقتی به یه قوم ایرانی توهین میشه حداقل الان جواب منم واسه دفاع بذار
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    سوسان! چرند نگو
  • اهوازی ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    اگر کشورهای دیگر شخصیتی اداری مانند مقام معظم رهبری و ولایت فقیه داشتند دچار این معضل نمیشدند.ایکاش این کشورها امامت و ولایت ایشان را میپذیرفتند.
  • ناشناس ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    اردوغان و ترکیه بیشترین حمایت را از داعش میکنند. و از داعش هم برعلیه شیعیان وهم برعلیه کردهای مخالف استفاده میکند ....
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    ایران حمایت حمایت
  • محمد از کزمانشاه ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    خداوند ایران زمین را از شر کومله و دموکرات و پانترک ها و خلقی ها و در کل هر چی آدم تفرقه اندازه بی وطن ، حفظ کند انشالله.
  • ناشناس ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    اردوغان و ترکیه بیشترین حمایت را از داعش میکنند. و از داعش هم برعلیه شیعیان وهم برعلیه کردهای مخالف استفاده میکند .... خدا کشورهائی که حاکمان احمق دارد را نجات بدهد . انشاالله
  • شورش ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    مشرق. خواهشا نظریاتی که توهین به هر قومیت و ملتی است را نذار و از کردهایی که این صفحه را میخونن خواهش میکنم جواب هر نظری (سوسان) رو ندن. مطمئنا افرادی مثل ایشون حتما از کردهای عزیز بهش رسیده که اینقدر میسوزه.
  • مسلم ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    کردها ایران ولایت مدار وایران دوست هستند نمیدانم چند میلیون کرد وکرمانج تو ایران زندگی میکنند که شامل چند استان از شرق ایران گرفته تا غرب ولی میدانم که در جنگ تحمیلی شهدا وجانبازانی فراوان تقدیم کردنند پس نمیشود همه را به یک لقب صداکرد کرمانجهای خراسان شمالی فدائی ایرانند وبس
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    کردها همونایی هستن که لرزه بر اندام داعش و حامیشان اردغان می اندازند. کردها همونایی هستن که حماسه کوبانی را خلق کردند.کردها زیر بار حرف زور نخواهند رفت از طرف داعش یا اردغان یا هر کس دیگه ای.کردها دمکرات ترین نیروی خاورمیانه هستن. در مناطق تحت کنترل کردها هر کس با هر زبان و مذهبی در امنیت زندگی می کند.
  • وحید ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    پس کردهای کرمانشاه و ایلام و کردستان و اذربییجان چی؟؟؟اول حرفت رو مزه کن بعد به زبان بیاری که این دنیا هیچی حداقل اون دنیا بخاطرش بازخواست نشی، حالا کردهای ترکیه و عراق دم از جدایی میزنن و هی توی جنگن به ما ربط نداره، در ضمن یادت باشه زمان جنگ گفتن اگه تا همدان هم نباشه چه اشکال داره این مردم کرد بودن که یک تنه از اب و خاکشون دفاع کردن و الان جزیی از ایرانه!من دفاع کردم حالا مشرق معلوم نیست بزاره یا نزاره
  • فرزند ایران ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    سوسان منم کردم حق نداری به کردها توهین کنی! وقتی عراق حمله کرد از کردا خواستن بیطرفی کنن ولی ما کرد ایرانی هستیم و با غیرت! راحت میتونستیم بذاریم عراق برسه تهران پس همینجوری دهنتو بی فکر باز نکن
  • amir ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    پ ک ک همان گروهکی هست که پژاک در ایران رو مدیریت میکنه و گروهکی مبدع سربری در خاورمیانه هست. سیاست های ترکیه پلید و کریه هست اما حمله به پ ک ک و مواضع اونها خدمت بزرگی به بشریت هست چرا پژاک هم از پ ک ک هست.
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    این امثال ترکیه و عربستان و اسرائیل جقله که مثل خروس جنگی هستند اگر قدرتی داشتند چی میشدند...خدا خرش را شناخت و به او شاخ نداد بقول مولوی: گربه مسکین اگرپرداشتی تخم گنجشک از جهان برداشتی وان دوشاخ گاو اگر خرداشتی یک شکم در آدمی نگذاشتی
  • جواد ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    داعش قبل از اینکه به کردستان عراق حمله کنه موردحمایت کردها حتی کردهای کردستان وآذربایجان غربی بود ولی بعدش متوجه شدند که داعش واسش شیعه وسنی فرقی نمیکنه هرکی با اونا اختلاف نظر داشته باشه قصد نابودی اونارو دارن
  • پاوه ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    محض اطلاع اون دسته از غزیزانی ک کورد را خودفروش یاتروریست می دانندعرض کنم ک دردوران جنگ تحمیلی در اورامانات ارتفاعاتی ک دردست دشمن بود را کردهای پاوه ازادکردند گمان نکنم هیچ قومی ب اندازه کردها ب نسبت جمعیتش درراه ارمانهای مقدس کشورعزیزمان خون خودرانثارکرده باشند
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    بهران....مگه داریم مگه میشه تحلیلگر ارشد
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    ترکیه رو بخوان چند روزه میلرزونن تاریخ ده سال قبلش رو بخون
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    اگه یک سوم کردها داعشی هستن؛ ترکیه که رییس جمهور و همه شون داعشی ان.
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    جناب به اصزلاح اهوازی همین ترکیه 35 ساله که نمیتونه پ ک ک رو شکست بده. داعش رو که خودشون درست کردن. اینها هم فقط جنگ زرگریه.
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    جناب اهوازی ترکیه که از امریکا و روسیه قوی تر نیست! اگر آنها به هر کشوری که باهاش مشکل دارند حمله کردند ترکیه هم ... حمله آخرین راه چاره است که الان موعدش برای ترکیه رسیده است چون برنامه های قبلی اش به نتیجه نرسید. اشاره کردید به ورود نیروهای پیشمرگه به کوبانی از طریق ترکیه! به یاد که دارید این اتفاق بعد از ناامیدی از پیروزی داعش و فشار ناتو افتاد؟!!! در ضمن جوجه را آخر پاییز می شمارند!
  • ناشناس ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    سوسان قرصاتو بخور.در ضمن قبل از اینکه اسم کرد رو بیاری دهنتو آب بکش.تو در حدی نیستی که در مورد اصیلترین قوم خاورمیانه نظر بدی
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    ترکیه عرضه جنگ با کردها را نداشت که به صلح تن داد و اوجالان بجای زندان در زندان امرالی مشابه ویلا زندگی میکند و قصدترکیه فقط پ ک ک است نه داعش
  • kavan ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    سوسان تو در حد واندازه ای نیستی در مورد کوردها نظر بدی.کوردها ایرانی اصیل و به ایرانی بودنمون افتخار .
  • کردستان ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    جای تاسف داره برای یه عده آدم بیسواد که چرندیات شون جز تفرقه افکنی ثمره دیگه ای نداره. کرد از اول ایرانی بوده و ایرانی خواهد ماند. کردها قربانی نژاد پرستی در کشورهای منطقه شده اند و جز آزادی و احقاق حقوق اولیه شون چیز دیگه ای نمی خواهند
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    آره خوب یادمونه
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    حرف مفت نزن
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    اول برو یاد بگیر که بحران رو چطور بنویسی بعد بیا اظهار فضل کن
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    الان با این تقسیم بندی شما من که کرد هستم جزو کدام دسته هستم؟ اول فکر کن بعد دری وری بگو
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    دست اندر کاران مشرق لطفا تا هر کی چرت و پرت می نویسه به اسم نظر فرتی اینجا تایید نکنید که منتشر بشه الان این سوسان ابله به کوردهای ایران هم توهین آشکار کرده
  • پوریا ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    اگه نیستند پس کی به حزبش رای میده؟
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    داعش مانند اردوغان تروریست و قاتل است، ولی کردهاوطن پرست هستند و مجاهد راه حق .
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    بنده کرد نیستم ولی در بین کردها دوست خوب زیاد دارم و می دانم ترکیه و داعش تحت حمایت ترکیه و عربستان چه جنایاتی علیه مردم بویژه علیه کردها کرده اند ای کاش برادران کرد چندین عملیات بمب گذاری و انفجار بزرگ در شهر های توریستی ترکیه انجام دهند چون دولت ترکیه 30 میلیارد دلار درآمد از صنعت توریسم طی هر سال دارد که آن را خرج جنگ علیه کردها می کند انفجار بمب در شهرهای توریستی ترکیه بصورت مستمر صنعت توریسم ترکیه را برای 20 سال نابود می کند و صدها میلیارد دلار ضرر به درآمد ارزی ترکیه منجر خواهد شد برای همیشه دست از سر کردستان بردارد و زندانیان کرد را گروه گروه آزاد کند ببینیم غیرت کردها در ترکیه چی می کند
  • تبریز ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    اکراد در طول تاریخ اختلافات فراوانی با دولتهای منطقه داشتند کارنامه سیاه پ ک ک و حزب دموکرات کردستان نیز در طول جنگ تحمیلی موید این نظر است اما اردوغان که سیاست وی چه در داخل وچه در منطقه روز به روز در حال شکست است چهره حمایت از گروههای تکفیری وی بش از بیش نمایان شده است رویای عتمانی اردوغان همانند خودش به زباله دان تاریخ خواهد پیوست اما اقلیم کردستان عراق نیز تحفه خاورمیانیه جدید امریکاست که عامل دیگری بر این بی نظمی منطقه است
  • ناشناس ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    کرد قوم ایرانیه که باید الحاق بشه به ایران و ربطی به دین و مذهب نداره....کشور ما ایرانه که باید بسازیمش
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    اول برو طرز نوشتن بحران را یاد بگیر بعد کارشناسی کن
  • مصطفی ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    گروه های تروریستی کورد که تحت الحمایه علنی مستقیم اسراییل و المان و امریکا میباشند اگر هم اکنون نابود نشوند در اینده نزدیک قلدری خواهند کرد واحتمال اینکه قدرت نظامیشان چند برابر بشود بیشتر است کردهای تروریست در تاریخ ثابت کرده اند که در بحرانی ترین لحظات خنجر از پشت میزنند و همیشه مظلوم نمایی میکنند ،و مظلوم را با جایگاه ظالم عوض میکنند ، اینا درجریان قتل عام مردم سولدوز نشان دادن که حتی به بچه های شش ماهه هم رحم نمیکنند ،خلاصه مرگبر تروریست چه داعش چه پ ک ک چه اسراییل......زنده باد ایران
  • کورد ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    من خیلی کامنت دادم ولی تایید نکرد بخاطر همین چند ساعتی اعتصاب کردم و به سایتشون نیومدم.
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    قبرس شمالی چی ؟ اونجا اسرائیل چندمه جناب پانترک؟
  • ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    چطور شما می رید جزیره کوچک قبرس رو که چهارتا ترک توش زندگی می کنید و خاک اونا هم نیست بلکه خاک یونانه تجزیش می کنید اما کردها رو که هزاران سال است بر سرزمین پدریشان زندگی می کنند را از حق استقلال محروم می کنی این چه انصافی است.
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    استخوان های پوسیده آتاتورک ضد اسلام به لرزه افتاد
  • سنندجی ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    در کردستان عراق مردم با هر مذهب و زبانی در آسودگی زندگی می کنند بیاد سخن حضرت محمد جان 0صل الله علیه وسلم) افتادم که فرمود : در سرزمین حبشه کسی بخاطر دینش تعقیب نمی شود. بروید در تاریخ ترکیه مطالعه کنید تنها در صد سال پیش چه پاکسازی های نژادی علیه ارمنی ها آشوری ها و پونتیک(یونانی) ها براه انداختند اما الحمد لله زور آتاتورک زاده به مردم کرد نرسید حالا حالاها هم بخاطر ظلمی که کردند باید حساب پس بدهند.
  • ایلام ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    مصطفی اگه دستم میفتادی. کاری باهات میکردم کهدیگه به کردا نگی تروریست
  • ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    پ ک ک وپژاک ویا هرتروریست دیگری به هیچ جایی نخواهندرسید فقط جان بی ارزشونو برای اربابان صهیونیست خود هلاک میکنند وباعث شهادت مردم بی دفاع ومظلوم هستند.وقتی انزجارمردم از تروریستهایی مثل پ ک ک اعلام میشود بعضی افراد ساده لوح ،با عباراتی مثل "من کوردم" شروع به حمایت نا آگاهانه و کورکورانه وغیرمستقیم از تروریستهامیزنند( که البته ایرانیان باشعور و اگاه از این دسته نیستند).آیا اگر اربابان شما مرد بودندچرا همه به دورترین کشورها پناهنده شده اند وشما را به مردن دعوت میکنند.همیینها باعث فقر و عقب ماندگی کردها شده اند وخودشان در جایی دور خوش میگذرانند.
  • ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    مگه داعش با بشار هم می جنگه؟
  • سنندجی ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    ماشالله شما خیلی به اسلام پایبندید؟
  • ایرانی ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    آغای تبریز مث اینکه یادتون رفته دولتهای منطقه سرزمین کوردها رو به زور بین خودشون تقسیم کردن اونوقت دم از کارنامه میزنی
  • سنندجی ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    نزاع های خاورمیانه : داعش - کردها داعش - ترکیه کردها - ترکیه داعش - حشدالشعبی کردها - حشدالشعبی جبهه النصره - ارتش آزاد ایران - عربستان عربستان - یمن قطر - عربستان مصر - قطر مصر - ترکیه حماس - فتح حوثی ها - عبدربه منصور هادی عمان - خشایار مستوفی
  • سنندجی ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    بهترین موضع ایران در این مورد عدم دخالت است.
  • ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    اگه اردوغان اسلامگرا و مسلمان است. چرا قوانین شریعت پاک محمدی را در کشورش اجرا نمی کنه؟ اینها همش دروغه دروغ
  • سنندجی ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    کردها کمترین داعشی را در جهان دارند جهت اطلاع سوسن عزیز. اما در مورد دشمن خدا اردوغان -سپاس خدایی را که چهره منافقش را رو کرد. این انسان بی دین ارتشش را به افغانستان فرستاده تا در کنار ارتش های آنگلو سگسون کافر هم نژادها و هم دینان مسلمان افغانی ما را سرکوب کند خدا خدا ظلم را می بیند اما صبر الهی در ذهن ما نمی گنجد منتظر باش ای دشمن خدا و رسول و مومنان
  • ایرانی ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    ۳ بار نظر دادم ولی تایید نشدن. چرا؟
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    خواهر جان چرا دیمی قضاوت می کنی؟
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    اشتباه می کنی جنایات داعش در اسپایکر دل هر انسانی را حزین ساخت
  • ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    برو پان ترک پان مغول
  • مسلم ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    واقعا"درست گفته اندکه اردوغان وداوداوغلوبرادربارزانی هستندوباداعشیان خونخواردوست ویارمیباشندلعنته الله علی القومالظالمین
  • ایرانی ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    میشه ی تعریف از تروریست ارائه بدی. چون از نظر خارجی ها همه ما تروریستیم
  • ایرانی ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    ۳ بار نظر دادم ولی تایید نشدن. چرا؟
  • ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    دمت گرم برااااگم.
  • ایرانی ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    ۳ بار نظر دادم ولی تایید نشدن. چرا؟
  • ایرانی ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    ۳ بار نظر دادم ولی تایید نشدن. چرا؟
  • ایرانی ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    ۳ بار نظر دادم ولی تایید نشدن. چرا؟
  • ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    چرت و پرت نگو بابا. تفکرات شما عین تفکرات داعشه: یا ما هستید، یا نیستید و اگر نیستد باید بمیرید! عین حرفهایی که داعش میزنه.
  • ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    آقای سنندجی کردها و حشد شعبی شاید اختلاف داشته باشن، ولی با هم نمیجنگن. فراموش نکنید خیلی از کردهای عراقی هم شیعه هستن مانند شبکها.
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    خوب که چی؟ اینها که فعلا به صلح رضایت داده بودن حالا اسمشون میخواد هر چی باشه. دولت ترکیه حاضر نیست که کردها رو در صحنه سیاسی ترکیه بپذیره، برای همینه که صلح رو میشکنه تا با القای فضای ناامنی به جامعه بفهمونه که فقط حزب عدالت و توسعه است که ترکیه رو آروم نگه میداره. ترکیه فراموش نکرده و میدونه همونطور که در 35 سال پیش نتونست پ ک ک رو نابود کنه، در آینده هم نمیتونه، جز اینکه کردها رو هم به عنوان شریک قدرت در ترکیه بپذیره و اگه این رو هم نمیتونن قبول کنن بهشون خودگردانی بدن.
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    چرت و پرت نباف. سندی برای حرفهات داری؟
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    جیره خواری مشرق برای عربها ثابت شده این تیتر را زده تا تفرقه افکنی کند با تایید نظرات عده ای پامنقلی پان ترک که جز اهانت چیزی دیگری بلد نیستند مزدوری خود را ثابت میکند کردهای ترکیه کی اعلام جنگ کرده اند ،کردهای ترکیه انهایی هستند که 80 کرسی در مجلس ترکیه دارند.در چندبن شهر و استان زندگی میکنند ،کدامیک از این شهر و استانها بمباران شده که کردها اعلام جنگ کنند . میدانم جرات نمیکند نظرم را منتشر کنید
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    اتراک هم که فقط خونریزی کردن: ارمنستان، قبرس، سوریه، عراق، جنوب شرق اروپا، آشوریها، علویها و ...
  • ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    شما که کوچکترین اطلاعی در مورد پ ک ک ندارید. بنده قصد حمایت از اینها رو ندارم، ولی عامل اصلی دستگیری عبدالله اوجالان رهبر پ ک ک موساد بود که اون رو تحویل ترکیه داد. الان هم کردهای ترکیه ضد اسرائیلی ترین گروه ترکیه هستن. لطفا لااقل یه سرچ بزنید تا اینطوری کامنتهای مضحک نذارید!
  • مصطفی ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    اونی که اون بالا به من گفت پان تورک و یکی هم از ایلام گفت اگه دستش بیفتم منو ترور میکنه ،من به اون ایلامی میگم اره از دستت برمیاد منو تهدید ویا ترور کنی چون تروریستی خودفروخته به اسراییلی ،حتی تحمل یه نظرم نداری ارزوی کشور کوردستان مستقل رو به گور خواهی برد همانطور که اربابانت به گور بردن از قاضی محمد گرفته تا تروریست قاسملوتون و تروریست جانی اوجلانتون ،ایران یکپارچه خواهد ماند همانطور که پیشوای ما ستارخان گفت ارزوی ما این است که کشورهای دیگر باید بیان زیر بیرق پرچم ایران نه ما بریم زیر پرچم بیگانه ،،ایران زنده باد تاابد یاشاسین ایران میللتی تورک ،فارس،کورد،عرب ،بلوچ ، ....یاشاسین ایران والسلام
  • فرهاد ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    من نمی دونم که چرا شما حرف قوم می زنید این حرف ها مال عصر جهالت. همه فرهنگ ها غیرت دارند، تعصب دارند و انسانند اگه دم از قوم بزنیم دو تا داداشم با هم فرق می کنه دو تا روستا در کنار هم از هم فرق دارند و همین طور شهرو و برو بالا. این اتحاد که قدرت می سازه با ارزوی زمانی که کل دنیا متحد باشند و انسانها در کنار هم زندگی کنند و از زندگی لذت ببرند.
  • مهدی ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    اقای مشرق من بازدید کننده ثابت این سایتم وحداقل انتظارم تایید کامنتمه پس چرا چند کامنت منو سانسور کردی!!؟؟ مشرق جان همین کردهای عراق دربدو حمله داعش به عراق با داعش پیمان همکاری بستند وحتی باعث شهادت 1700 دانشجوی بی گناه شدند اما وقتی داعش به اونها خیانت کرد ودرچندکیلومتری تسخیر اربیل مرکز کردستان عراق بود دست نیاز بسوی ایران دراز کرد واین ایران بود که داعشو زمینگیرکرد من اطلاعات خوب وجالبی از این عملیات دارم که نظرتون عوض میشد ولی نمیتونم بگم وخطاب به اردوغان وهمچنین گروهک تروریستی پ ک ک وپژاک وامثالهم میگم که ارزوی تحقق خوابی که برای منطقه دیده اند را بگور خواهند برد
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    ایلامی مصطفی تنها نیست فقط مشکل اینکه مشرق کامنت مارو سانسور میکنه وگرنه بهت جوابی میدادم که دیگه اینجا افتابی نشی!! ما هرگز شهادت جوانان بی گناه این مملکت رو توسط گروه تروریستی پژاک وغیره فراموش نمیکنیم البته با احترام به کردهای صلح طلب وایرانی
  • مهدی ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    من همیشه جیگرم از شهادت مظلومانه خلبان ایرانی که بااینکه جنگندشو عراقیا زده بودند خودشو به خاک ایران رسوند واجکت کرد ولی در روی زمین توسط پژاک به شهادت رسید میسوزه! من مخلص همه ی کردهای ولایت مدار وایراندوستم ولی مگه وجود گروه های تروریستی وهمچنین شهادت سربازان بی گناه درمرز به دست اونا توهمه!!؟؟
  • نوید ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    به زودی ترکیه بوووووووومم. نابود میشود. مرگ بر ترکیه
  • مهدی ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    خیلی قومیتای دیگه هم هستند ولی برای دنیا وپول وقدرت ادم نمیکشند
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    چونکه مشرق میخواد فقط نظرمنطبق بر اعتقاد خودش تایید بشه ولی غافل از اینکه اون دنیا باید جواب شهدای ایرانی که برای امنیت ما توسط همین گروهک تروریستی پ پ ک وزیرشاخه هاش به شهادت رسیدند رو بده!!! هنوز انفجار بمب رو در روز ارتش درمهاباد رو که مربوط به دوسال پیشه فراموش نکردیم
  • زانیار ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    اینکه شد چهار نظر
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    البته تروریستهای کومله و دمکرات و پژاک هم یادمونه
  • ایرانی ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    عزیزان من ؛ هیچگاه و هیچوقت کوردها با داعش همکاری نکردند . کوردها جزو صلح جوترین مردم دنیا هستند . اگر کوردهای ترکیه مدعی استقلالند به این دلیله که در کشورشون به حساب نمی آیند ، به آنها ظلم میشود و حقشان پایمال می گردد . خواهش میکنم به کوردها توهین نکنید . خیلی از مردم ایران برای خرید به شهر بانه می روند ، آیا تا کنون بی احترامی از طرف کوردها مشاهده کرده اند ؟ اگر کوردها بی انصافند پس چرا هر روز تعداد مسافرها افزایش می یابد ؟ ولی عزیزان من ؛ ما همه ایرانی هستیم ، ما هم در راه این انقلاب شهید داده ایم و یکی از با فرهنگ ترین مردم دنیا . ما با هیچ تیره و طایفه ای سر جنگ نداریم ، فقط می خواهیم آرامش داشته باشیم
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    آتش بیار معرکه (بنده کرد نیستم و....). کردها با همین روشهای ناجوانمرادانه و بمبهای کنار جاده ای راه به جایی نخواهند برد شاید تا 100 سال دیگر در ترکیه حل و هضم خواهند شد.
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    البته جنابعالی بدان که کردها در دنیا بیشترین احزاب و گروههای تروریستی را دارند.
  • نیما ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    به نظریات پان ترکیست کسی اهمیت نمیده الان کردها در دنیا به نماد ایثار سلحشوری و شهامت شناخته شده اند مصطفای پان ترکیست معلومه از کردها یه ...... بهت رسیده ؟؟
  • ایلام ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    ببین اقای مصطفی کردهای ایلام اکثریت شیعه هستن و پشتیبان ایران.خود من شاید نزدیک به 10 نفر از عزیزانم رو تو جنگ از دست دادم و پشیمون هم نیستم و باز هم اگه کشوری بخاد به ایران تجاوز کنه خودمم میرم جنگ و لی مشکل من با تو اینه که تو تو جمله ت همه کردا رو تروریست خطاب میکنی و این نشونه ...شماست.حتی کردای سنی ایران هم بیشترشون ایراندوست هستن و بسیار خوب و مهمان نواز.اما تو فقط تو خونه نشستی و تا چهار تا حرف از اخبار میشنوی و سریع نتیجه گیری میکنی و میگی کردای تروریست.و گرنه منم قبول دارم که همه جا تروریست داره کردا هم دارن قطعا اما این باعث نمیشه به همه کردا نسبتش بدی.
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    این نظر چطور تایید میشه..نظرات کوردها رو تایید نمیکند.
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    ناشناس 11:23 مطمئنی نظران کردها تایید نشده!!؟؟ مطمئن باش مشرق برای حمایت ار هموطنان کردخودمون بیشترکامنت های ضد کردهارو سانسورکرده
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    ناشناس 19:05 یه گروه ترک زبان داخلی مثال بزن که اقدامات تروریستس کرده باشه مثل پژاک کوموله وغیره ؟؟!! یادت باشه بیشترین ضربرو به ترکیه عثمانی " صفویان ترک ایرانی زدند!! لعنت به هرچی تروریست چه میخواد فارس کرد ترک ویا عرب باشه
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    من ازاردوغان متنفرم ولی پوستش کنده نمیشه چونکه سومین نیروهوایی دنیارو از نظر تعداد جنگنده داره گروهک پ ک ک تروریست نمیتونه جلوش دوام بیاره
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    ناشناس19:04 اولا مودب باش بعدشم جواد درست میگه بنده در اوایل حمله داعش سرباز بودم ودرکنار چند برادر کرد بودم که اشکارا ازداعش حمایت میکردند ومیگفتند که داعشیا مردمان مظلومین که دنبال گرفتن حق خودشونند چون فکرمیکردند داعش با کردهای سنی کاری نداره ولی بعد اشغال کردستان عراق تازه متوجه اشتباه خود شدند واگرکمک ایران نبود اربیل دست داعش بود
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    مصطفی ناپاک حیف نام زیبای مصطفی ... وقتی حکومت های استبدادی مقل ترکیه ظلم می کنند نباید برای سربازانشان احساس امنیت کنن
  • ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    نه خیر برای حمایت مردم کردستان از آذربایجان غربی از داعش سند داری یا نه؟ قصه که من زیاد میتونم تعریف کنم.
  • ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    بله. فرقه دموکرات آذربایجان به رهبری پپیشه وری و همینطور پانترکهای ترکیه و آذربایجان که در خیلی کشورها تحت نام گرگهای جوان تروریستی محسوب میشن.
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    نیما توکه راست میگی!!؟؟
  • ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    خدا را شکر ،ترکهای آذربایجان ترکهای سقز و دیواندره و بیجار در کردستان داعشی نیستند و با داعش و پژاک و پ.ک.ک که از یک قماشند می جنگند درود بر سرداران آذربایجان که در عراق و سوریه پوز داعش و تروریستهای کوردی را به خاک مالیدند.
  • حمید ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    این ناشناس کیه؟ خودش پیام میده خودش جواب میده خودمنامناقد میشه خودش موافق میشه معلوم نیست نفوذیه اصلت هدفش چیه تو همه ساستها هم هست نظر میده. دنبال جمع اوری اطلاعاته.. چی کاره هست. ما موندیم حیرون
  • غلام شیش لول بند ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    یه نفس بگیر پهلون بعد بگو فازت چیه حمید جان؟
  • مرتضی ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    دولت ترکیه برای یک مشت دلار انسانیت رو زیر پا گذاشته، مه هم خودشونو به نفمیدن زدن. واقعا برای این جامعه جهانی متاسفم که کسی به فکر زنان و کودکان بیگناه نیست.!!!!
  • اورمو ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    حالا که پوست کردا رو کنده خخخخخخخخخخخخخخخخ
  • اورمو ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    کرمانشان شتر در خواب بیند پنه دانه . اون استان هایی که نام بردی آسفاتن شماها باید برین رو کوه و سنگ .
  • ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    باید نفس کردا رو گرفت
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    میخواد پدر تروریسمو دراره نفس کردارو ببره
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    آره اون کوچیکه شماها عین غولین
  • ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    اون کوچیکه شما غولین که شلوار گشاد میپوشین
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    آره انفجار اونم تو مناطق کردنشین بلکه به درک واصل بشن
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    نه تو پرنت بگو شلوار گشاد
  • ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    یه کلمه از مادر عروس
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    آره دیدیم همون تو قضیه مهباد چقدر ولایت مدارن یه سری هم به قطعه شهدای شملغرب بزن تا بفهمی
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    آره اومدین ایران تا توی یه فرصت مناسب ..............
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    جواد از نام آذربایجان پیداست که ملت آذری زبان هیچ وقت با این تروریسم ها نبودن و نیستن
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    کنایه جناب خان به روحانی و کلید . ... فکر کنم خندوانه هم باید خدا حافظی کنه
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    آره گفتم که شماها غولین به همین خاطر شلوار گشاد میپوشین
  • بهزاد ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    برای اطلاع جناب اورمو پانترک بی سواد مغول زاده .همون شهری که جبابعالی بانام اورمو می شناسی یکی از قدیمی ترین شهر هایی هست که کرد ها توش ساکن بودن همراه با اشوریها و ارامنه البته بعد اینکه اجنبی هایی از استپ های مغولستان و ترکستان چین واردش بشن و دست به جنایت بزنن
  • فرات ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    2 0
    كردستان اگر قرار باشد جدا شود بايد از سه كشور بيگانه عراق و سوريه و تركيه جداشود، واگر قرار باشد متحد شود بايد به سرزمين مادرى خود ايران ملحق شود.بايد به همانجايى برگردد كه از آن جدايش كردند.عاملان جنگ نحس جهانى اول.راه حل بحران كردستان ايجاد كانال هاى مذاكره با چهارچوب شناخت و مبارزه با امپرياليزم جهانخوار است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس